Van 30-7-2022 t/m 2-10-2022
Al eeuwenlang spreekt men over vrouwen, die macht en (tover)kracht hebben. Ze worden vaak als heks bestempeld, veelal met een negatieve betekenis.
‘Heks, dat is hoe bange mannen vrouwen met macht noemen’, zo schreef Bregje Hofstede onlangs in de Correspondent, naar aanleiding van de recente uitspraken van Geert Wilders. In de renaissance werden in de Burcht te Wedde vrouwen veroordeeld en op de brandstapel verbrand op de Geselberg, 400 meter van Artphy. Een eeuwenoud systeem van vrouwenhaat, marteling en uitsluiting gaat hierachter schuil. En een diepgewortelde angst voor mondige vrouwen met macht.
Pas als je de wortels van die traditie kent, hoor je welke bijklank het woord ‘heks’ eigenlijk heeft. Wie dat woord gebruikt, slaat een akkoord aan dat allerlei beelden en ideeën in ons wakker maakt. Het bevat een hoog concentraat vrouwenhaat. En de term wordt helaas nog altijd gebruikt om te zeggen: vrouw, ken je plaats.
Voor Artphy aanleiding om een groep hedendaagse kunstenaars uit te nodigen om nieuwe kunstwerken – geïnspireerd op dit thema – te maken. Dit zijn: Jimini Hignett, Ayo, Remco Torenbosch, Susanna Inglada, Beth Namenwirth, Laurence Herfs, Hertog Nadler en Rose Akras.
In deze tentoonstelling was ook historisch beeldmateriaal te zien over de heksenvervolging 500 jaar geleden in Groningen. Een bijzondere tentoonstelling binnen, in de blauwe kunstkathedraal en buiten in het beekdal van de Mussel Aa!
Daarnaast had Artphy vier wetenschappers gevraagd om lezingen te geven en hun visie in een kort essay aan het papier toe te vertrouwen. Tijdens de opening op 30 juli werd het fraai geïllustreerde boek ‘Heks!’ gepresenteerd. Met essays geschreven door Albert Buursma, László Sándor Chardonnens, Marsha Bruinen en Susanne Täuber. De vier verhalen waren van de hand van Christien Boomsma, Bianca Mastenbroek, Heleen van den Hoven en Martijn Lindeboom. Kijk hier voor een impressie van deze feestelijke middag…
Afbeelding: illustratie van Remco Nieboer.